Trendteam 11: Virus van Volmaaktheid

Onderzoekstory

Conclusie van de Trend
In de huidige samenleving wordt er gestreefd naar het neerzetten van het ‘perfecte plaatje’. Deze hunkering naar perfectie zorgt ervoor dat er volmaaktheid heerst in de maatschappij. Misgunnen en jaloezie staan hierin centraal, wat leidt tot veel ongeluk. Om deze reden zijn wij deze trend gaan zien als een virus, waarbij je dus ook je medemens kan “besmetten” met de volmaaktheid. Door dit virus vergelijken we ons constant met elkaar, dit creëert een onzekerheid wat leidt tot minder geluk. Het virus leidt tot een vicieuze cirkel, wat moeilijk is te doorbreken.

Conclusie van de behoefte
Door het ‘’virus van volmaaktheid’’  is er een onrealistisch streven naar de perfecte wereld. Men wil altijd meer en is nooit tevreden. Hieruit volgt de latente behoefte; bespiegeling. Als men namelijk de waarde van producten gaat bespiegelen, zal dit het sneeuwbaleffect van de onverzadigbare wereld remmen. Bespiegeling houdt in dat je moet gaan kijken naar de dingen die echt van belang zijn in het leven en waar je waarde aan hecht. Geef je je geld liever uit aan dure designer tassen of besteed je je tijd liever met familie.

Waardecreatie
Doordat mensen ‘’bespiegelen’’, wordt er bewuster gekeken naar wat er gekocht wordt. Het is dus aan bedrijven om extra waarde te gaan creëren om te zorgen dat consumenten bij hun blijven kopen. Ze zullen sneller producten kopen van een goede kwaliteit en waar een verhaal achter zit. Dit heet storytelling. De consument zal namelijk meer emotie voelen bij een product, wat zorgt voor betrokkenheid. Ook moet de consument een langer geluksgevoel ervaren en het product meerdere malen gebruiken.

 

Inspiratie
Wij zien de oplossing in tijd; wanneer we tijd koppelen aan geluk. Dit is ook meteen de inspiratie die wij mee willen geven aan bedrijven. We willen ons dus niet meer focussen op prijs-kwaliteit, maar echt op tijd-kwaliteit. Hoe lang ben je echt gelukkig met een product en hoe vaak draag je het eigenlijk? Hierdoor wordt er een bewustere maatschappij gecreëerd, die veel gelukkiger wordt en sneller verzadigd is.

Bedankt voor uw aandacht!

''Het virus leidt tot een vicieuze cirkel, wat moeilijk is te doorbreken''

Audiovisueel onderdeel

We hebben gekozen voor deze stand als audiovisueel, dit hebben hebben we gedaan omdat deze stand alle aspecten bevat die we aan de bezoeker mee willen geven. Doordat de stand er bijzonder uitziet, hopen we hiermee de klant echt naar binnen te lokken. In de stand hangen CD’s, waarin je je eigen reflectie kan zien. Dit is weer een indirecte koppeling aan de behoefte aan bespiegeling. De CD’s zijn gebroken, wat het onvolmaakte van deze behoefte weergeeft. Door middel van de CD’s sta je oog in oog met jezelf. De ‘tijdbom’ op de achtergrond maakt de bezoeker bewust dat er iets gaat gebeuren en zorgt ervoor dat de bezoeker nieuwsgierig blijft. De bladzijdes op de grond staan ook voor de ‘storytelling’. Dit vonden wij belangrijk om over te brengen naar de bezoeker,

maar zorgt tegelijkertijd ook voor een opvallend aspect, waar de bezoeker zeer nieuwsgierig door wordt. We hebben ook gekozen voor deze stand, omdat de audiovisuele video hierin goed naar voren komt. Doordat de video wordt afgespeeld op een beamer, die in verbinding staat met een laptop. Deze laptop staat ook in verbinding met twee audioboxen. Het duidelijke, scherpe geluid zorgt ervoor dat de ervaring van de bezoeker nog intenser wordt. Visueel gezien past deze stand ook goed bij de sfeer die aansluit op onze behoefte.

Let op: kan schokkende beelden bevatten.

Interactief onderdeel

Dit is de interactieve stand. Het eerste gedeelte in deze stand staat voor het bewust worden van de consument tijdens de aankoop van een product. Er worden namelijk een aantal vragen gesteld aan de klant, om deze bewustwording te stimuleren:

1.Heeft u dit kledingstuk echt nodig?”
2.Heeft u al een soortgelijk kledingstuk?” 
3.Hoe gelukkig wordt u van dit kledingstuk, op schaal 1 tot 10?”
4.Zou u eerder een item kopen met een lage of een hoge tijd-kwaliteit verhouding?”
5.Vindt u de tijd die u heeft gewerkt om dit kledingstuk aan te schaffen, de aankoop waard?”

Aan het eind van de vijf vragen wordt de cruciale vraag gesteld, namelijk: ”Wilt u dit kledingstuk nog steeds kopen?”. U kunt kiezen voor de optie ‘YES’ of ‘NO’. De behoefte bespiegeling komt hierin terug, omdat u zich bewuster wordt gemaakt van de aankoop en op een andere manier hiernaar gaat kijken. Wat we ook belangrijk vonden, is het begrip ‘tijd-kwaliteit’ die wij de klant mee wilden geven. Deze komt terug op het prijskaartje van de items, maar ook door de klok die in de stand hangt. Het achterste gedeelte van de stand zijn de ‘YES’- en ‘NO’-hokjes. Deze hokjes zijn afgesloten van

elkaar, waardoor u voor een keuze komt te staan. Wanneer u kiest voor de optie ‘YES’ komt u in een donkere ruimte terecht, waar u wordt geconfronteerd met de onbewuste keuze voor hebzucht. De ruimte oogt chaotisch, omdat er gebruikt wordt gemaakt van donkere kleuren en er stapels met kleding op de grond verspreid liggen. De ’NO’ ruimte staat symbool voor bewustwording rondom het maken van keuzes, die zorgen voor het verzadigbare gevoel. Men zal zich verzadigbaar voelen wanneer hij/zij beschikt over minder, maar toch kwalitatieve producten die waarde toevoegen. De ruimte straalt rust uit, doordat er gekozen is voor lichte tinten. In de ruimte wordt een oase van rust gecreëerd. Wij willen u ervan bewust maken dat het bezitten van overbodige producten, niet leidt tot een verzadigbaar gevoel. Visueel gezien kwam deze stand ook het meest overeen met de sfeer rondom onze behoefte ‘bespiegeling’ en het gevoel dat wij u daarbij mee willen geven. De glitters staan symbool voor de chaos van onze trend ‘virus van volmaaktheid’. Door de overgang naar de donkere ruimtes komt u in een ’andere wereld’, waar de focus ligt op het maken van relevante keuzes. Dit sluit aan op de behoefte bespiegeling: men gaat namelijk bewuster nadenken over het maken van relevante keuzes en op een andere manier waarde wordt toegekend aan producten.

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan. U gaat naar het volgende onderdeel.

Teamleden groep 11

Teammanager:
Dominique Rueb

Teamleden:
Floor de Graaf, Jantina Leegstra, Julia Hendriks,
Yarissa Snijders, Manon Schalkwijk,
Jade Riphagen, Fleur de Boer.