Trendgroep 7: Vervulling

Onderzoekstory

De afgelopen weken is er onderzoek gedaan om antwoord te geven op de volgende vraag: We leven in een onverzadigbare wereld waarin men het houvast verliest. Hoe komen we uit het sneeuwbaleffect van de onverzadigbare wereld? En daarbij ook de vraag wat is de latente behoefte van de consument over 5 jaar?

Ons doel is om aandacht te brengen naar deze behoefte. De vraag die hierbij belangrijk is “Waarom doe ik wat ik doe?”. Deze vraag duidt op het doel van je leven en wie je bent. De latente behoefte waar wij op zijn gekomen is: vervulling.

Wanneer je vervuld bent in zowel je werk als in je privéleven ben je verzadigd en gelukkig. Maar hoe komen we nu bij vervulling? Hoe ontsnappen we aan deze wereld van onverzadigdheid?

Wij zijn begonnen met het vergelijken van nu en vroeger, maar ook het kijken naar verschillende culturen en religies. Hieruit bleek dat er al mensen zijn die verzadiging hebben gevonden. Zij leven met minder en zijn dus ook sneller tevreden.

In de samenleving waar wij nu in leven is er veel sprake van vergelijking. De neiging om ontevreden te zijn met ons eigen bezit wanneer we constateren dat een ander méér heeft, ligt diep verankerd in onze menselijke natuur. Het gaat er niet alleen om dat we meer en meer willen. Nee, we willen meer dan een ander, meer dan de buurman of collega, en dat uit zich in het dagelijks leven in een voortdurend gevoel van schaarste. Een wanverhouding tussen onze behoeften en middelen om deze te bevredigen.’ Mensen zijn dus nooit vervult en willen alsmaar meer.

De latente behoefte hebben wij vertaald naar een aantal business ideeën, de volgende lichten wij toe.

Door zelfsturing in te voeren in bedrijven zorg je ervoor dat je medewerkers zich gewaardeerd en vertrouwt voelen. Bij zelfsturing werkt een medewerker zonder leidinggevende. Niet alleen de medewerker voelt zich beter, het bespaar ook een hoop kosten. Doordat de medewerkers gebruik maken van zelfsturing worden er kosten bespaart doordat er minder geld in duurdere managers gestoken moet worden

Vanuit het onderzoek dat wij de afgelopen weken hebben verricht, bleek de toekomst dus een behoefte aan vervulling te brengen. Wanneer we specifiek op deze behoefte in gaan zien we dat de mens een beweging maakt om op zoek te gaan naar eigen geluk. Het is een ontwikkeling die wij al zien gebeuren. De wereld is op het moment onverzadigbaar en zoekt naar oplossingen om verzadigd te raken, wetende dat die vervulling niet te vinden is in een voorwerp. Want wat we hebben lijkt nooit genoeg.

Over een aantal jaren zal men zich bewust worden dat deze vervulling er niet zal komen door het blijven consumeren en het vergelijken, maar dat er juist een knop moet worden omgezet voor hun zelf en dat ze vervult moeten zijn met wat ze hebben.

''In de samenleving waar wij nu in leven is veel sprake van vergelijking''

Audiovisueel beeld

In het midden van de stand komt een draaibare tafel te staan met hierop het scherm met het filmpje. De stand heeft aan de linker-, rechter en achterwand een donker doek hangen.

Boven deze wanden komen hue lichtbalken te hangen. Deze balken zullen na elkaar aan gaan en zullen allemaal een eigen kleur hebben. Hierdoor wordt er een bepaalde sfeer gecreëerd, die op dat moment bij het filmpje past.

De bezoekers van de stand beginnen links van de tafel, waardoor ze richting de rechter wand kijken. Het filmpje begint met de prestatiemaatschappij en de drukte. Daarom is dit op deze wand op de achtergrond dit ook terug te zien. Dit is een zakelijke wand, waar de drukke stad op terug is te zien. De lamp zal daarom grijs kleuren, omdat deze kleur staat voor saai, grauw en massa.

Vervolgens zal de tafel langzaam gaan draaien en moeten de bezoekers mee lopen. Dan komt de volgende wand in beeld, namelijk de achterwand. Deze wand zal verlicht worden door gele lampen. Dit staat voor energie, levensplezier en geluk. Om uiteindelijk vervuld en gelukkig te zijn, moeten we eerst blij en tevreden zijn en dat laat deze wand ons zien. Dit is een tussenfase om uiteindelijk bij de laatste wand te komen. Op deze wand is dan ook ons symbolisch beeld terug te zien; de weg naar geluk en het licht, waar we uiteindelijk met de laatste wand naar toe willen.

 

Het filmpje gaat dan inmiddels over rust en daarom zal op de achtergrond natuur te zien zijn. De wand wordt dan verlicht door blauw, een kleur die staat voor rust en vrede. Dit is iets wat uiteindelijk bereikt zal worden door vervulling en daarom eindigen we dus hiermee op de laatste wand.

Interactief beeld

In onze interactieve stand is het de bedoeling dat men 4 fases doorloopt. In fase 1 zal men zelf het bedrag opschrijven waarmee zij denken rond te komen in een maand. Dit opgeschreven antwoord zal in een brievenbus worden gestopt en wordt er later aan het eind weer bijgehaald. Dan is het tijd om te kijken of mensen ook echt tevreden zouden zijn met dit bedrag, of dat ze uiteindelijk toch weer meer en meer willen.

Men loopt door naar fase 2 waar er 6 zakken zigzaggend achter elkaar hangen. In deze zakken zitten geldbedragen. De bezoeker loopt langs de zakken heen en mag per zak het bedrag wat erin zit eruit halen. Is dit het bedrag waar hij voor kiest en waar hij dus tevreden mee is, dan haalt hij het bedrag eruit en neemt deze meteen mee naar het einde, dus naar fase 4. De andere geldbedragen in de andere zakken krijg je dan niet te zien. Wanneer je er voor kiest om het bedrag wat in de eerste zak zit niet te nemen, loop je verder naar de volgende zak. Hier haal je het bedrag en hetzelfde gebeurt als bij de vorige zak. Ben je tevreden loop je naar het eind, ben je niet tevreden ga je naar de volgende zak. Zo gaat dit door totdat je tevreden bent met het bedrag wat er in de zak zit, of tot je bij de laatste zak bent. Wat het addertje onder het gras is, is dat je niet meer terug mag keren naar eerdere zakken. Ben je een zak voorbij gelopen en was je hier dus niet tevreden mee, dan mag je later wanneer het bedrag bijvoorbeeld lager wordt niet toch maar dat eerste bedrag nemen. Want je bent er al voorbij en je was er op dat moment dat je er stond niet tevreden en dus niet vervult mee.

In de eerste 2 zakken zitten dus juist de hogere bedragen en later wordt het dus juist wat minder. Deze informatie weet men niet wanneer het spel gespeeld wordt. Mensen willen vaak alleen maar meer en meer, wanneer ze een hoog bedrag in de zak zien zitten zullen ze bijna altijd wel geneigd zijn om in de volgende zak te kijken. Wanneer dit bedrag hoger is dan de eerste lijkt het alsof het bedrag telkens groter wordt en gaat men voor het steeds hogere bedrag. Wanneer het geldbedrag toch weer kleiner wordt zal men denken ‘had ik nou maar voor de eerste of tweede zak gekozen’. Maar dat kan niet en daarom zullen ze dus ‘tevreden’ moeten zijn met de kleinere bedragen.

In fase 4, de laatste fase, wordt ervoor gezorgd dat mensen gaan begrijpen wat ze net hebben gedaan en dat ze vaak dus niet tevreden en dus niet vervuld zijn met wat ze hebben of krijgen. Er moet besef komen dat mensen steeds maar meer willen en dat ze juist een knop moeten omzetten bij zichzelf en tevreden moeten gaan zijn met wat ze hebben en krijgen. In deze fase moeten de bezoekers het bedrag wat ze zojuist hebben meegenomen op een bord, bij de smiley die ook op hun zak staat, hangen. Op deze manier is er te zien hoeveel er al meteen zijn gestopt en hoeveel er telkens zijn doorgegaan. Ook worden de bedragen die aan het begin zijn opgeschreven er weer bijgehaald.  Er worden aan het eind vragen gesteld als:

Kijk nog eens goed naar het bedrag wat je uiteindelijk uit de zak hebt meegenomen. Ben je hiermee vervuld en dus tevreden mee? Zo ja, is dit bedrag hoger dan het bedrag wat je aan het begin hebt opgeschreven? Zo niet, wat voor bedrag had je liever gehad? Daarnaast worden er vragen gesteld zoals hebben jullie dit geld ook echt allemaal maandelijks nodig? Willen jullie niet alleen maar meer en meer?

Mensen zullen zich na dit verhaal en door te kijken wat ze hebben opgeschreven en wat ze uiteindelijk hebben gekozen gaan beseffen dat ze telkens maar meer en meer willen. Wel zal er al een verschil van besef zitten tussen de mensen die hebben gekozen voor de eerste 2 zakken en voor de mensen die gekozen hebben voor de latere zakken. De mensen die hebben gekozen voor de eerste 2 zakken zijn al eerder vervult met het bedrag wat erin zit en kijken niet elke keer verder.

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan. U gaat naar het volgende onderdeel.

Teamleden groep 7

Teammanager:
Diony Post

Teamleden:
Malu Landman, Annika Rietman, Luna de Rooij,
Heleen Boersma, Romee Kers, Cindy van de Poel,
Emma Flipse, Kyara Tonen.