The story

 

Daar is het dan. Dé website van de TrendExpo 2020. Na zes weken bikkelen met vallen en opstaan zijn we super trots dat we met alle studenten en docenten dit resultaat hebben mogen behalen. Als branding team van dit project zijn we verantwoordelijk voor het overkoepelende thema van deze online TrendExpo. Dit overkoepelende thema is als volgt te omschrijven:

We leven in een oververzadigde maatschappij waarin men de houvast verliest. Hoe komen we uit het sneeuwbaleffect van de oververzadigde maatschappij?

Waarom is er zoveel te halen op de wereld maar is men nooit tevreden? Waarom moeten we altijd streven naar perfectie? Wanneer stopt men met zoeken naar meer en neemt men genoegen met wat hij heeft? Wanneer noemt men zich gelukkig? Dit zijn allemaal vragen die afgelopen tijd in de hoofden van de studenten van semester 4 hebben rondgespookt. We leven in een maatschappij waarbij het lijkt alsof alles maar groter, beter en meer moet, waarbij geen genoegen wordt genomen met hetgeen wat we op dit moment hebben. Daarnaast leven we in een wereld waar de keuzemogelijkheden enorm zijn. Deze onverzadigbare mens is niet ‘zomaar’ ontstaan. Het is een lange reeks van oorzaak-gevolg relaties die elkaar opvolgen.

De mens is een zoeker. De materiele zoeker is opzoek naar meer geld of bezittingen, de relationele zoeker is uit op meer macht of betere relaties, de zelfverbeteringszoeker is opzoek naar meer vaardigheden of een sterkere mentaliteit en de spirituele zoeker is opzoek naar zijn hogere zelf in de zin van het bestaan. Herkent u zich in een van deze zoekers? Niet alleen zijn mensen opzoek naar meer, ze worden door de tijd heen ook steeds slimmer. Hierdoor heeft men steeds meer beeld van de wereld om zich heen en groeit het besef dat er meer is dan alleen ons eigen ‘wereldje’. Zo heeft internet een grote impact gehad op het beeld wat men van de wereld heeft. Doordat de mogelijkheden door de tijd heen steeds meer groeien, worden we overspoeld met informatie en keuzes; iets waar we als mens totaal niet mee om kunnen gaan omdat we uit al die opties de beste willen hebben. De onverzadigbare mens is ontstaan.

Deze oorzaak-gevolg relaties worden alsmaar groter en lijken elkaar te versterken. Dit wordt ook wel het sneeuwbaleffect genoemd. De gevolgen worden op den duur zo groot dat we het niet meer lijken te overzien. Dit sneeuwbaleffect heeft bijvoorbeeld gevolgen op onze mentale gezondheid en ons zelfbeeld. Steeds meer mensen kampen met een burn-out of een depressie en we lijken als maatschappij dit te hebben geaccepteerd. Door het toenemende aantal prikkels in het dagelijks leven kunnen we onze situaties minder goed overzien en hebben we het gevoel dat wij onze houvast kwijtraken. Social media speelt hier ook een grote rol in. Depressie is in 2020 de volksziekte nummer 1 van Nederland.

Welke behoefte ligt er verscholen achter het onverzadigbare stukje in de mens? Als je denkt aan behoeftes zijn er talloze aspecten die we kunnen opnoemen; producten, veiligheid, liefde, een goed gesprek en ga zo maar door. Wanneer we spreken over behoeftes komt de Piramide van Maslow om de hoek kijken. Dit model is ruim 80 jaar geleden ontstaan door Abraham Maslow. Hij erkende verschillende soorten behoeften die hij heeft ingedeeld in de 5-laagse piramide. Tijdens de zoektocht naar deze verscholen behoefte, kwamen we iets interessants tegen. Behoeften veranderen niet, verwachtingen wel. Gesproken wordt over het Uber Effect: het niet meer 10 minuten op een taxi hoeven te wachten, maar binnen 2 minuten een Uber voor je neus hebben. Het maakt ons minder geduldig. Het verandert onze behoefte niet, maar wel onze verwachting. Want de behoefte van transport is er nog steeds, maar de verwachting is dat dat zo snel mogelijk gebeurt. Het Uber Effect is slechts één voorbeeld. Ook de sociale media komt hier naar voren: de verwachting van de mens om continu met elkaar in verbinding te zijn. Fundamentele menselijke behoeften veranderen amper, maar externe invloeden in de vorm van innovaties openen wel nieuwe deuren als het gaat over het bedienen van behoeften, en dus verwachtingen. Er liggen dus geen behoeftes achter het onverzadigbare, maar verwachtingen.

Hoe kan men meer genoegen nemen met wat hij heeft? Hoe krijgen we de houvast terug? Hoe stoppen we het sneeuwbaleffect? Benieuwd naar meer informatie over dit onderwerp en eventuele oplossingen? Bekijk dan de trendteam pagina’s grondig! We leiden u hier naar toe. 

Bekijk het filmpje hieronder. Hierin wordt een beeld geschetst van de huidige maatschappij én hoe de maatschappij zou kunnen zijn, als wij als mens ons aanpassen. 

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan.