Trendgroep 3: Part time Individualism

Onderzoekstory

Welkom, wij zijn trend team 3 en wij geven u een korte uitleg van wat wij in de afgelopen zes weken hebben ondervonden.

In de eerste weken van het project hebben we ons bezig gehouden met verschillende generaties. We zijn begonnen met het onderzoeken van generatie X, Y en Z. Van hieruit kwamen we op generatie Alpha, de generatie van de toekomst. Zij zullen de grootste generatie tot nu toe worden.

Momenteel leven we in een onverzadigbare wereld. Dit houdt in dat we denken nooit genoeg hebben. Ook generatie Alpha zal een groter gevoel van onverzadigbaarheid ervaren.

Aan de hand van een enquête die wij hebben afgenomen, hebben wij ook ondervonden dat we leven in een onverzadigbare wereld. Er kwam uit dat een groot deel van de respondenten bijvoorbeeld niet verzadigd is na het doen van een aankoop.

Generatie Alpha zal nog individualistischer worden dan de voorgaande millennial generatie. Zo blijkt dat generatie Alpha op de werkvloer meer uitgesproken is individuele waarden en kwesties waar ze om geven dan in het verleden. Daarbij kiest generatie A vaker ervoor om spullen in te pakken en naar een nieuwe plek te gaan. Ze kiezen dus vaker voor zichzelf.

Dit is een slecht vooruitzicht voor de toekomst. Hier zijn we een oplossing voor gaan zoeken.

 

Door het overkoepelende thema de onverzadigbare wereld, kwamen wij op de latente behoefte: “verzadigd zijn door de balans te vinden in de individualistische wereld”. Er moet namelijk een verzadigd gevoel ontstaan en hiervoor is er een balans nodig. Deze latente behoefte hebben we door middel van brainstormen concreet gemaakt. We kwamen vervolgens op het thema ‘part time individualism’ uit. Dit houdt in dat de generatie in plaats van continu, maar deels individualistisch is en het andere gedeelte collectief. Deze latente behoefte kwam voort uit het gedrag van generatie Alpha.

Met part time individualism willen we duidelijk maken dat, té individualistisch of té collectivistisch leven niet goed is. Het is belangrijk dat bedrijven inzicht krijgen in de gevolgen van wanneer ze een goede balans hebben en dat ze bewust worden van wat voor invloed het kan hebben op het milieu, de cultuur en de medemens wanneer deze balans ontstaat. Ook is deze balans belangrijk voor generatie A omdat zij de toekomst zijn. Een optimale ontwikkeling in zowel hun eigen leven als in het bedrijfsleven zal noodzakelijk zijn.

''Generatie Alpha zal nog individualistischer worden dan de voorgaande millennial generatie''

Audiovisueel onderdeel

Bij het binnenlopen van de stand kan de bezoeker de optie krijgen om zijn/haar eigen telefoon te gebruiken of om een Ipad te lenen. De bezoeker kan vervolgens op een stoel plaats nemen. Achter hen is ons latente behoefte op de muur gepresenteerd waardoor de bezoeker deze al kan lezen of erover nadenken. Op de muur ziet de bezoeker twee QR codes en de eerste QR code mag gescand worden door de bezoeker. Op het beeldscherm zal dan het eerste filmpje afgespeeld worden. In dit filmpje worden beelden getoond over het collectivisme en het individualisme. Als dit filmpje afgespeeld is dan kan de bezoeker de tweede QR code scannen. Na het scannen komt het tweede filmpje in beeld en die mag dan ook door de bezoeker gekeken worden. In dit filmpje wordt de balans laten zien tussen het collectivisme en het individualisme. Als dit filmpje is afgespeeld dan is de bezoeker klaar bij onze stand. Het is de bedoeling dat de bezoeker een inzicht heeft gekregen over onze latente behoefte en hoe we moeten gaan samenwerken in de toekomst. Er is altijd na afloop ruimte om vragen te stellen of om opmerkingen te maken over de stand inhoudelijk.

Interactief onderdeel

De bezoeker komt binnen bij de stand. Hier zal hij of zij een tafel zien staan. Aan deze tafel hangt een QR-code en op de tafel staat een IPad. Op de QR-code staat de tekst: Scan me. De bezoeker scant de code en krijgt op dit moment een handleiding te zien. In deze handleiding staat de uitleg van het spel. Een groot gedeelte wordt op dit moment duidelijk voor de bezoeker. Er wordt in de handleiding vertelt dat de bezoeker naar het startpunt moet gaan en hier zal het spel beginnen. 

Bij het startpunt aangekomen, scannen de bezoekers de eerste QR-code. Hier zal het eerste dilemma verschijnen op hun telefoon. Hier geven ze antwoord op. Je telefoon zal vertellen op welke kleur stip je moet gaan staan. Wanneer de bezoeker op de stip is gaan staan, herhaalt de bezoeker de voorgaande handelingen. Telkens leest hij of zij op welke stip er plaats genomen moet worden. Dit herhaalt zich in totaal zes keer. 

Wanneer de bezoeker bij het einde is aangekomen en het laatste dilemma heeft beantwoord, zegt de QR-code welke puzzelstukken er uit de bak naast de route waarop je geëindigd bent gepakt moeten worden. 

De bezoeker gaat op dit punt de puzzel in elkaar leggen. Dit lukt wel of niet, dit ligt aan de antwoorden die zijn gegeven. Wanneer de bezoeker klaar is, hoeft hij of zij alleen nog de laatste QR-code te scannen. Deze staat op de muur voor hen. Wanneer deze code gescand is, wordt duidelijk waarom de bezoeker de puzzel wel of niet in elkaar kon leggen. Dit heeft te maken met de antwoorden die de bezoeker heeft gegeven. Deze antwoorden konden of collectivistisch, of individualistisch zijn. 

In de laatste QR-code staat een advies. Dit advies wat de bezoeker krijgt, heeft te maken met de route waarop hij of zij geëindigd is. Staat hij of zij bij de collectivistische route, dan zijn er meer collectivistische dan individualistische antwoorden gegeven. De bezoeker krijgt dan een advies hoe hij of zij dit beter in balans kan krijgen, door soms ook individualistisch te denken. Zo ook bij de individualistische stip. Dan krijgt de bezoeker het advies hoe hij of zij soms meer collectief kan zijn en op welke manieren dit toegepast kan worden. 

Als de bezoeker eindigt op het pad ‘balans’, waren de antwoorden die gegeven zijn in balans en zit de bezoeker op de goede weg. Er wordt dan een advies gegeven hoe diegene zo door kan blijven gaan en dat het doel niet uit het oog verloren wordt. 

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan. U gaat naar het volgende onderdeel.

Teamleden groep 3

Teammanager:
Aisa Hajdini 

Teamleden:
Isabelle Cöp, Lize Nabuurs, Janine Karssens,
Shari Bouhof, Sanne Lievense, Lisanne Jurgens,
Laura Izaks, Maxime den Hartog.