Trendgroep 9: Echt?!

Onderzoekstory

Afgelopen weken hebben wij veel onderzoek gedaan dat is gericht op de onverzadigbare wereld en het sneeuwballen effect hiervan. We leven in een maatschappij waarin we veel worden beïnvloed door onze omgeving en met name door Social Media. We streven naar het perfecte leven en we nemen geen genoegen met wat we hebben.

Na veel onderzoek zijn wij uitgekomen op onderwerpen zoals waardering en echtheid. Bij waardering gaat het vooral om het waarderen wat een mens heeft, en het genoegen nemen hiervan. Het gaat om de kleine dingen in het leven en hierdoor dus genoegen nemen met de basis. Deze gedachte begint bij jezelf en om hier echt verandering in te kunnen maken is het belangrijk om te weten wat echt is in de wereld.

Hier zijn we op gekomen nadat we de term waardering hadden onderzocht. Steeds weer willen we de nieuwste spullen. Door de opkomst van fast fashion is dit effect alleen maar groter geworden en halen we geen bevrediging meer uit spullen en er ontstaat enorm veel verspilling. Als we zo door blijven gaan, zal de wereld binnen een korte periode uitgeput raken. Hier moet dus een oplossing voor komen.

We hebben gekeken naar wat belangrijk is bij het waarderen van producten, het leven en jezelf. Hier kwam vooral uit dat de waarde bepalen een hele belangrijke factor is. Wanneer een product waarde voor jou heeft, ga je er ook beter mee om en gooi je het bijvoorbeeld niet snel weg.

Door in te haken op het bepalen van deze waarde hebben wij onderzocht dat de echtheid heel erg belangrijk is. In deze tijd is het heel moeilijk te bepalen wat echt is in de wereld en wat niet. Dit heeft met verschillende dingen te maken waaronder de marketing en Social Media. Hierbij staan alleen de ‘mooie’ en ‘goede’ dingen centraal, maar niet de eerlijke en echte dingen. Wanneer deze echtheid wel naar bovenkomt, wordt de waardering groter en een stuk belangrijker. 

 

Maar wat is nou echt? Echt contact, echte vriendschap, echte sociale media-accounts, echte reclames. Er is erg veel onzekerheid over wat echt, en wat nep is in de wereld. Mensen zijn bang en onzeker over wat echt is en wat niet. Een veelvoorkomende zoekterm op google is bijvoorbeeld ‘(webshop) betrouwbaar?’. Mensen vertrouwen online sites niet zomaar wat ze zijn bang dat het niet echt is. Ook echt contact is een moeilijk punt. Mensen zijn tegenwoordig zo afgeleid door alles wat erom zich heen, en op hun smartphone, gebeurt dat het echte contact verdwijnt. ‘We leven in een drukke, snel veranderende wereld met enorm veel prikkels en we moeten veel van ons zelf, we laten ons leiden door de omgeving en staan niet meer stil bij wat wij zelf nu echtwillen’. Tegenwoordig is iedereen druk, maar het gevolg van ‘te’ druk zijn is dat je de dingen die je echt wil doen minder aandacht geeft. Je neemt niet meer de tijd echt te luisteren naar je zelf, je gevoel of naar anderen.

Daarom willen wij bedrijven inspireren om meer aan storytelling te doen. Vertel het verhaal dat achter het bedrijf zit. Wordt transparanter en neem de klant mee. Daarnaast vergeten mensen wat echt contact is, en daarom willen wij inspireren om eens echt contact met uw klant te hebben. Vraag eens echt hoe het ze gaat, en niet om persé te verkopen. Laat de klant niet alleen geïnteresseerd zijn in de producten, maar in het bedrijf en ook wederzijds; het bedrijf geïnteresseerd in de klanten.

''Maar wat is nou echt?''

Audiovisueel onderdeel

Zoals het laatste shot in het filmpje; we willen met deze stand duidelijk maken dat het er meer om gaat dat we met zijn alle meer aandacht hebben voor de echtheid van onszelf en open staan voor mensen die zichzelf durven te zijn. Op deze manier kunnen we elkaar meer waarderen en blij zijn met hetgeen dat we hebben. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat mensen uit de sleur van de onverzadiging. 

Interactief onderdeel

Om echtheid over te brengen, en de gasten te inspireren om in te spelen op het zijn van echt. Om zo effectief mogelijk te laten zien hoe belangrijk het zijn van echt is, willen wij juist confronteren met iets wat niet echt is. Wanneer de gast dan ziet hoe erg ze worden verleid, zullen ze een inzicht krijgen om zelf ook zo echt mogelijk te zijn, en indirect dus ook in het bedrijfsleven.

Wanneer een persoon naar huis gaat met een vraagteken in zijn/haar hoofd, gaat deze hier over nadenken. Dit is exact wat de bedoeling is van de stand. Wanneer de gasten uit de branche met deze vraagteken aan het werk gaan, is de kans op invloed erg groot. De switch naar een echt bedrijf is vaak een doel voor bedrijven uit de branche.

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan. U gaat naar het volgende onderdeel.

Teamleden groep 9

Teammanager:
Fleur Rijke

Teamleden:
Inge van de Wijngaart, Lisan Kamperman, Jelle Bronda,
Quinten van Vliet, Iza van der Ree,
Emma van Vilsteren, Fleur Kersten.