Trendteam 10: Break the circle

Onderzoekstory

We leven in een onverzadigbare wereld waarin men de houvast verliest. Hoe komen we uit het sneeuwbaleffect van de onverzadigbare wereld………?
BREAK THE CIRCLE…….

Momenteel leven we in een onverzadigbare wereld, men wil alleen maar meer, beter en nieuwer. We verdrinken als het ware in alles wat we hebben en willen. Deze constante drang naar meer, willen we om waardering en erkenning te krijgen, maar vaak hebben we niet door dat we dat om deze reden doen…..
Is er een uitweg?

De consumentenbehoefte wat uit ons 4 weken durend onderzoek is gekomen is: ”break thecircle”. Consumenten moeten uit deze cirkel komen omdat ze op deze manier nooit echt gelukkig zullen worden. Men zal gaan inzien wat ze eigenlijk al hebben en stilstaan bij hetgeen wat ze hebben. Waardering en erkenning is uit veel meer aspecten te halen dan waar men zich bewust van is.  

Uit ons onderzoek blijkt dat, ondanks dat waardering en erkenning een basisbehoefte is, men niet altijd bewust doorheeft dat ze hier behoefte aan hebben. Men heeft niet door dat ze maar blijven kopen, liken, foto’s plaatsen etc. en vergelijken om waardering en erkenning te krijgen. Ze willen steeds maar meer en beter. We kunnen dus stellen dat waardering en erkenning in deze zin een latente behoefte is.

We kunnen concluderen dat door meer waardering en erkenning het sneeuwbaleffect van de onverzadigbare maatschappij zal afnemen. De behoefte aan waardering en erkenning is een basisbehoefte, maar uit ons onderzoek is gebleken dat men niet altijd doorheeft dat hier behoefte naar is. Ze zijn zich niet bewust van het feit dat ze alleen maar meer en beter willen in het leven.

 We willen men dus duidelijk maken dat ze uit deze wereld moeten stappen en niet alsmaar meer en beter willen. Het merendeel van de mensen blijft in deze wereld en zit vast in een vicieuze cirkel waar ze zelf niet meer uit kunnen. Om uit deze cirkel te komen heeft men offline de waardering en erkenning van een ander nodig, in plaats van online door middel van likes. Het is ook belangrijk dat men zichzelf meer gaat waarderen en erkennen.

''Men heeft niet door dat ze maar blijven kopen, liken, foto's plaatsen etc.''

Audiovisueel onderdeel

In de audiovisuele stand willen we men van hetzelfde bewust maken als bij de interactieve stand, namelijk de cirkel waarin we leven. Alleen hier is het meer gebaseerd op het onverzadigbaarheid op sociale media. Ook wel de like cultuur.

De ruimte voor de audiovisuele stand is simpel ingericht met alleen een bankje om op te zitten, een tv en een hoge zuil waar de tv op staat.
Alle zijkanten, behalve de opening, van de stand zijn afgesloten met witte vitrage.
Hiervoor is gekozen om zo de aandacht van de bezoekers bij de film te houden, maar de ruimte nog steeds licht te houden.

Om eenheid te creëren met de interactieve stand, zijn dezelfde bloemen ter decoratie gebruikt. Deze zijn om de voorste poten van de zuil heen gewikkeld.

Om het MVO te handhaven, zijn alle materialen in deze stand zijn vanuit huis meegenomen, of geleend.
Daarnaast is het houten bankje van gerecycled hout, en de bloemen zijn nep en dus herbruikbaar.

Interactief onderdeel

In de interactieve stand is een ronde ballenbak, deze ballenbak is dieper dan een normale ballenbak. De ronde vorm staat voor de vicieuze cirkel waar men in zit. De ballenbak staat voor onverzadigbaarheid en alles wat we hebben en willen. Dit is zoveel (de ballen in de ballenbak), en we willen alleen maar meer.

Op een aantal ballen in de ballenbak hebben we woorden staan als: FOMO, likes, nieuwe auto, vakantie, vervolgstudie etc…

De hoepels aan de zijkanten van de stand is gebaseerd op de cirkel die doorbroken moet worden. Deze hoepels zijn geverfd in de kleuren van het kleurenbord, en staan voor de positieve gevoelens die men ervaart.

Om de verticale palen van de stand zijn bloemen gewikkeld, in dit geval rozen, dit is gebaseerd op het symbolisch beeld van de interactieve stand. Het mooie landschap om de cirkel heen hoort bij de waardering en erkenning die je buiten de cirkel kan zoeken en vinden, in deze stand is dat vertaald door middel van de rozen.

Ondanks dat aan de zijkanten van de stand hoepels en vitrage hangen, is de stand niet zo afgesloten dat je niet naar binnen en buiten kan kijken, dit is gebaseerd op de luchtbel in het symbolisch beeld.

Om het MVO te handhaven zijn zoveel mogelijk materialen in deze stand vanuit huis meegenomen, of geleend. De hoepels, ballenbakballen en de verf zijn gekocht. De verf hebben wordt in minimale hoeveelheid gekocht, zodat er niks wordt weggegooid. Na afloop worden de hoepels en ballenbakballen gedoneerd.

 

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan. U gaat naar het volgende onderdeel.

Teamleden groep 10

Teammanager:
Lieke Pierik

Teamleden:
Sophie de Weert, Mabel Tetelepta, Pleun van der Ploeg, 
Yara van der Tol, Bibienne Comijs,
Deborah Meyer, Milou Diagos.