Trendgroep 8: Bewust leven in het nu

Onderzoekstory

Hallo allemaal, wij zijn trendgroep 8 en wij nemen jullie mee in ons onderzoeksverhaal. 

De hoofdvraag van dit onderzoek is: We leven in een onverzadigbare wereld waarin men de houvast verliest. Hoe komen we uit het sneeuwbaleffect van de onverzadigbare wereld. 

We zijn alsmaar bezig met het verleden en de toekomst en vergeten te leven in het nu. Daarom is de latente consumentenbehoefte ‘’bewust leven in het nu’’. Bij deze behoefte zijn er twee ideeën uitgewerkt voor de Trendexpo. 

Idee 1
Het eerste idee is ‘’win tijd door tijd te verspillen’’. Bewust in het nu leven kan worden bereikt door tijd te verspillen, ofwel inefficiënt te zijn. Je kunt pas iets doen door niets te doen. De linker zandloper staat symbool voor een bedrijf waarbij er continu gefocust wordt op efficiëntie, hierdoor ligt er te veel druk op het bedrijf waardoor het glas van de zandloper breekt. De rechter zandloper staat symbool voor een bedrijf die hun medewerkers meer tijd geeft om niets te doen, hierdoor zijn er inefficiënte momenten. Deze momenten leiden tot creativiteit en innovatieve ideeën. Dit is terug te zien aan het kasteel in het onderste deel van de zandloper. 

Idee 2
Het tweede idee is ‘’MINDER is meer’’. Tegenwoordig geeft de hoeveelheid diversiteit keuzestress, wat leidt tot besluiteloosheid. De oplossing hiervoor is vereenvoudiging. Alle foto’s op de afbeelding staan voor het grote aantal keuzes die consument heeft. De foto’s die je scherp in de bril ziet staan symbool voor de keuzes die de consument daadwerkelijk aankan. Vereenvoudiging leidt tot verduidelijking, zekerheid en besluitvaardig gedrag. Men is dan tevreden met wat men nu heeft, daardoor kan er bewust in het nu geleefd worden.

Beide ideeën kunnen bereikt worden door kleine stapjes te zetten. Door kleine stapjes te zetten bereik je een groot resultaat. De ideeën ‘’win tijd door tijd te verspillen’’ en ‘’MINDER is meer’’ leiden tot tevredenheid. Hierdoor kan men bewust in het nu leven en voelt men zich verzadigd.

''We zijn alsmaar bezig met het verleden en de toekomst en vergeten te leven in het nu.''

Audiovisueel onderdeel

Win tijd, door tijd te verspillen.
In de stand heb ik een huiselijke sfeer gecreëerd. De video gaat over inefficiëntie (verveling) wat uiteindelijk leidt tot effectiviteit. Jezelf vervelen doe je vaak in je eigen huis, hier breng je het meeste tijd door en voel je jezelf het meest vertrouwd. Hierom willen we de video in een huiselijke omgeving afspelen.

In de stand hebben we gebruik gemaakt van de accentkleuren geel, oranje en grijs. Geel zie je terug op de achterwand en oranje zie je terug op het bankje. De kleuren geel en oranje staan voor: positiviteit, creativiteit, innovatie, resultaat, vervulling, succes en satisfactie. De kleur grijs staat voor de verveling en inefficiëntie, deze kleur zie je terug op de opstapjes. De plant, gordijnen en het vloerkleed zorgen voor een huiselijk gevoel. We hebben gekozen om deze wit te laten, zodat het het niet wegneemt van de accentkleuren.

Bewust in het nu leven is de consumentenbehoefte, dit wordt aangeduid door de klok aan de achterwand. Deze klok staat stil, ofwel je moet in het nu leven. Het hulpmiddel voor bewust in het nu leven is kleine stapjes nemen (Kaizen methode). Door opstapjes te gebruiken om de video op te laten zien, willen we dit aanduiden. Je hebt kleine (op)stapjes nodig.

Voor onze stand hebben we de video opgedeeld in vier stukken. De video begint met afspelen op de iPhone, daarna gaat de video verder op de iPad, daarna op de MacBook en hij eindigt op de televisie. Door de video elke keer te hervatten op een groter scherm, willen we weer aanduiden dat door kleine stappen en groot resultaat behaald kan worden.

Interactief onderdeel

MINDER is meer.
Voor het interactieve onderdeel, hebben we gekozen voor de grote box. De box wordt opgedeeld in twee delen. Er komt aan de ene kant van de stand een wand met allerlei polaroids van vakantielanden (40 foto’s). Er komen 10 foto’s van mooie zonbestemmingen, 5 backpackvakanties, 5 actieve vakanties, 5 cruise vakanties, 5 winter vakanties, 5 stedentrips en 5 motorvakanties. Aan de andere kant van de stand komt een wand met veel minder foto’s te hangen (4 foto’s). Dit zijn 4 hele verschillende vakantiebestemmingen. Er komt 1 foto van een zonvakantie, 1 foto van een actieve vakantie, 1 foto van een stedentrip en 1 foto van een cruisevakantie.
Voor beide delen van de boxen vragen we of de bezoekers hun favoriete vakantiebestemming aan willen wijzen. Je zal zien dat ze veel beter in staat zijn om 1 foto te kiezen uit de 4 foto’s, dan uit de 20 foto’s. Tussen deze delen, komt een doek te hangen, zodat de bezoekers niet gelijk allebei de delen zien. Wel beginnen ze bij veel keuzes en eindigen bij het deel met weinig keuzes. De kleuren die we hebben gebruikt in deze stand zijn groen, wit en een klein accent van rood. Groen staat voor orde, rust en bewustwording. Orde en rust krijg je namelijk bij minder keuzes. De psychologische reden voor de kleur wit is: puurheid, eenvoud en zuiverheid. De kleur rood staat voor knopen doorhakken, een snelle keuze maken. Dit kan je als je minder keuzes hebt. We zullen er nog bij vertellen dat vroeger mensen naar een reisbureau gingen en vertelden gelijk wat ze wilden. Tegenwoordig, struinen we heel het internet af om het perfecte plaatje te vinden. Oftewel de beste locatie voor de beste prijs. Door minder keuze aan vakantie, ben je sneller tevreden dan

wanneer je heel veel keuze hebt. Als je veel keuzes hebt, ben je eigenlijk nooit tevreden. Je kan denken: ‘oh als ik die andere vakantie had gekozen, was het beter’. Als je maar 4 keuzes hebt ben je sneller tevreden en sneller verzadigd en meer bezig in het nu. De 4 keuzes waren namelijk heel erg verschillend. Je houd bijvoorbeeld heel erg van een zonvakantie, dus kiest die. Dit betekent dat je voor jezelf een goede keuze hebt gemaakt, omdat je niet van die andere soort vakanties houdt.

U bent onderaan de pagina beland! Klik weer op de button hiernaast om naar het volgende onderdeel van de Trend Expo te gaan. U gaat naar het volgende onderdeel.

Teamleden groep 8

Teammanager:
Marie-Lou Voskuilen

Teamleden:
Famke Munnichs,  Esmee Zwaferink,
Teddie van Dorp, Yade Koot, Mirre van Drempt,
Birgit de Putter, Rosanne Mooldijk.